Thursday, April 14, 2011

Candi Bukit Batu Pahat & Okinawa

Salam semua.

Pada posting yang lepas, kita dapat melihat yang sisi selatan-timur Candi Bukit Batu Pahat di Lembah Bujang tepat bertemu dengan titik tengah Candi Borobudur.

Pada kali ini pula, kita tengok candi yang sama, tetapi sisi sebelah utara-timur akan membawa kita ke mana…

Lihat-lihatlah gambar di bawah ni…














Candi Bukit Batu Pahat-Garis lurus bermula di sisi utara-timur candi.



















Ke manakah garisan ini membawa kita?



















Oh, ke Okinawa rupanya... Tapi garisan ni masih boleh meneruskan perjalanannya...


















Okinawa & kawasan sekitar dalam radius 300 batu nautika.



 
Secara kasarnya, sisi utara-timur Candi Bukit Batu Pahat ni membawa kita dengan tepat ke arah Okinawa.



Okinawa - nama yang tidak asing bagi para pengkaji sejarah tamadun & peradaban bangsa-bangsa di dunia ni, khususnya Bangsa Malayu.


























 





Sebut je Okinawa, pasti di fikiran ni terbayangkan satu tamadun purbakala dengan binaannya yang amat hebat.


Ramai yang mengatakan ianya sebagai piramid. Namun, saya lebih selesa menganggap binaan tersebut sebagai istana atau kota lama.


Piramid atau kota lama?

















































Kita tinggalkan dulu persoalan samada ianya piramid atau kota lama.

Binaan ini berusia lebih kurang 8,000 tahun sebelum Masehi. Ada yang mengatakan ianya lebih tua daripada itu, iaitu 12,000 tahun sebelum Masehi.

Seandainya... Saya ulang sekali lagi, seandainya binaan ini dibina menghadap ke Candi Bukit Batu Pahat, sudah tentu candi di Lembah Bujang ini berusia lebih daripada 8,000 atau 12,000 tahun sebelum Masehi.

Tambahan lagi dengan penemuan tapak-tapak purbakala di kawasan Kedah, seperti tapak peleburan besi di Sungai Tua yang berusia 1.8 juta tahun tu. Ni kilang besi ni beb... Tahap industri tue...

Hai, bertambah pening & cemas la sarjana-sarjana sejarawan dunia ni, lebih-lebih lagi pencacai Dajjal.

Hehehehe... Padan muka dia orang...

Ape-ape pun, penulisan ni hanyalah tak lebih daripada pendapat peribadi saya sendiri. Lagipun, saya tiada access yang dapat memberikan jawapan tepat kepada persoalan-persoalan misteri yang berselindung di sebalik tamadun & peradaban bangsa-bangsa di dunia ini, khususnya Bangsa Malayu.

Berikut antara gambar-gambar berkenaan binaan di dasar laut Okinawa yang saya dapati di internet.




















Selamat berfikir...

Wassalam...














5 comments:

  1. Salam ziarah,

    Alhamdulillah, posting yang menarik.

    Di Tanah Melayu juga ada beberapa buah kota lama yang telah tenggelam.

    Hanya menanti masa untuk timbul semula. Dan sesetengahnya ada juga yg sudah timbul.


    Teruskan menulis...
    Satu usaha yang baik.

    Wassalam.

    ReplyDelete
  2. Salam semua

    mohdhafifi,
    AllahuAkhbar...

    'bradokapak',
    Benar tu bang. Ada kota2 lama yang dah timbul.

    Mugkin gempa bumi kecil di kawasan banjaran Titiwangsa (sekitar Kedah & Pahang khususnya) akan menimbulkan apa yang tenggelam...

    Segalanya telah Dia tulis dengan lengkap...

    ReplyDelete
  3. Alhamdulillah terjumpa blog ni masa search mengenai lembah bujang yang makin di tindas dek pembangunan.. bagus usaha seperti ini.. moga berterusan dalam mencari erti sejarah yg bukan hanya teori di buku sekolah ... terus kan usaha .. :D

    ReplyDelete